Ekonomiczne aspekty praw LGBT

Z Encyklopedii LGBT
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Ekonomiczne aspekty praw LGBT obejmują całokształt zjawisk ekonomicznych związanych z prawami osób LGBT. W szczególności dotyczą one ekonomicznych skutków prawnych uregulowań w zakresie funkcjonowania związków osób LGBT, równości w zatrudnieniu i rodzicielstwa osób LGBT a także zachowania rynkowe społeczności LGBT.[1]

Ekonomiczne aspekty związków partnerskich i małżeństw osób tej samej płci

Nowy Jork

Wg danych podanych przez burmistrza Nowego Jorku Michaela M. Bloomberga szacuje się, że w ciągu roku na legalizacji małżeństw osób tej samej płci miasto pozyskał 259 milionów dolarów. W tym czasie ślub zawarło ponad 8,2 tys. par. Do miasta przybyło 201,6 tys. gości spoza miasta. Średni koszt uroczystości weselnych wyniósł 9.039 dolarów a 31 procent par wydało na ten cel więcej niż 10 tys. dolarów. W związku ze ślubami zarezerwowano ok. 235,9 tys. noclegów hotelowych i wydrukowano ok 40 tys. zaproszeń.[2][3]

Massachusetts

Williams Institute szacuje, że pierwszych 5 lat od legalizacji małżeństw osób tej samej płci w stanie Massachusetts przyniosło 111 mln dolarów gospodarce tego stanu.[4]

Kalifornia

Specjaliści z Williams Institute oszacowali w 2010 r., że legalizacja małżeństw osób tej samej płci w Kalifornii przyniesie ok. 684 mln dolarów w ciągu następnych trzech lat (od 2010 roku).[5]

Iowa

Dla gospodarki stanu Iowa wpływy związane z małżeństwami osób tej samej płci to około 12–13 mln. dolarów.[6]

Ekonomiczne aspekty równości w zakresie zatrudniania

Badania firmy Harris Interactive z 2006 roku wskazują na wzrost wydajności pracy o 20– 30% u gejów, którzy w miejscu pracy ujawnili swoją orientację seksualną zyskując akceptację przełożonych i kolegów. Firmy prowadzące aktywną politykę wspierania właściwego traktowania osób LGBT notują:[7]

  • wzrost wzajemnego szacunku pracowników, przekładający się kształtowanie ogólnego pozytywnego wizerunku firmy,
  • poprawę motywacji wśród pracowników,
  • większą innowacyjność,
  • większą skłonność do współpracy i lojalności względem pracodawcy,
  • zmniejszenie rotacji wśród pracowników.

Społeczności LGBT jako grupa konsumencka

W 2010 całkowita siła nabywcza dorosłych osób LGBTQ wyniosła 743 miliony dolarów (w 2009 732 mln dolarów).[8] Jest to zarazem grupa, która w najmniejszym stopniu odczuła skutki światowego kryzysu gospodarczego. Jest to najlepiej zarabiająca mniejszość w Stanach a także wydająca więcej niż inne. Około 15 milionów osób generuje sprzedaż na poziomie 660 miliardów dolarów (dane z 2006). Osoby LGBT są bardziej optymistycznie nastawione do swojej ekonomicznej przyszłości.[9]

Jak wynika z raportu Towarzystwa Ekonomicznego Gejów i Lesbijek z 2007 roku również w Polsce osoby homoseksualne to świetni konsumenci. W grupie tej średnie dochody były o 40% wyższe od ogółu społeczeństwa, 78% internautów LGBT studiowało lub posiadało dyplom (co stanowiło wówczas 41% całego społeczeństwa), 84% mieszkało w miastach pow. 100 tys. mieszkańców (39% całego społeczeństwa), 51% aktywnych zawodowo LGBT zajmowało stanowiska kierownicze.[7][1]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Monika Czaplicka: Ekonomia związków partnerskich (pol.). psychika.net, 2012-08-05. [dostęp 2012-08-21].
  2. Carmel Lobello: One year of gay marriage in NYC: Cha-ching (ang.). deathandtaxesmag.com, 2012-08-25. [dostęp 2012-08-21].
  3. Mayor Bloomberg and speaker Quinn announce same-sex marriage has generated $259 million in economic impact in the last year (ang.). nyc.gov, 2012-07-24. [dostęp 2012-08-21].
  4. Jessica Dickler: The gay marriage windfall (ang.). money.cnn.com, 2012-05-10. [dostęp 2012-08-21].
  5. Study: Gay Marriage Good For Economy (ang.). cbsnews.com, 2010-01-27. [dostęp 2012-08-21].
  6. Angeliki Kastanis, M.V. Lee Badgett, Jody L. Herman: Estimating the Economic Boost of Marriage Equality in Iowa: Sales Tax (ang.). williamsinstitute.law.ucla.edu, 2011. [dostęp 2012-08-21].
  7. 7,0 7,1 LGBT W Biznesie (pol.). homoseksualizm.org.pl, 2010-06-23. [dostęp 2012-08-21].
  8. The Gay and Lesbian Market in the U.S.: Trends and Opportunities in the LGBT Community, 6th Edition (ang.). marketresearch.com, 2010-07-01. [dostęp 2012-08-21].
  9. New Report Shows LGBT Community Remains Lucrative Market But Gay Marketing No Longer Works (pol.). queeried.com. [dostęp 2012-08-21].