Madonna
Madonna, właściwie Madonna Louise Veronica Ciccone (ur. 16 sierpnia 1958 w Bay City, Michigan), amerykańska ikona gejowska[1], piosenkarka, tancerka, producentka muzyki, pisarka i filantropka. Uznawana za ikonę popkultury.
Madonna | |
Madonna w Nowym Jorku na Tribeca Film Festival (2008) | |
Imię i nazwisko | Madonna Louise Veronica Ciccone |
Pseudonim | Madonna |
Data i miejsce urodzenia | 16 sierpnia 1958 Bay City, Michigan, Stany Zjednoczone |
Pochodzenie | USA |
Instrument | gitara, perkusja |
Gatunek | pop, muzyka taneczna, muzyka elektroniczna, R&B |
Zawód | piosenkarka, kompozytorka, producentka muzyczna, tancerka, aktorka, producentka filmowa, reżyserka, scenarzystka, projektantka mody, pisarka, przedsiębiorca, filantropka |
Aktywność | od 1979 |
Wytwórnia płytowa | Warner Bros. Records (1982–2010) Sire Records (1982–94) Maverick Records (1992–2003) Live Nation (od 2008) Interscope Records (od 2011) |
Powiązania | Breakfast Club, Emmy |
Galeria zdjęć w Wikimedia Commons | |
Strona internetowa |
Związki Madonny ze społecznością LGBT
Madonna związała się ze społecznością gejowską, będąc nastolatką. Jej nauczyciel baletu, gej Christopher Flynn, był pierwszą osobą która powiedziała, Madonnie, że jest piękna i że ma coś do zaoferowania światu. On też wprowadził ją do lokalnej społeczności gejowskiej w Detroit, Michigan, często zabierając ją do miejscowych klubów gejowskich i dyskotek. Flynn zachęcił również Madonnę do rezygnacji ze stypendium na Uniwersytecie w Michigan i przeniesienia się na Manhattan, dla kontynuowania kariery jako profesjonalna tancerka.
Madonna wielokrotnie deklarowała się jako biseksualistka. Słynne jest też jej stwierdzenie: „Jestem gejem uwięzionym w ciele kobiety”.[2]
Była jedną z pierwszych znanych osób, które zainteresowały się kwestią AIDS. W 1985 r. wsparła Rocka Hudsona, który na krótko przed śmiercią na AIDS dokonał coming outu. W 1992 r. utwór „In this life” poświęciła gejowskim ofiarom wirusa HIV. W filmie „W łóżku z Madonną” spośród ośmiu towarzyszących jej tancerzy tylko jeden był heteroseksualny. Wyraziła też pogląd, że każdy mężczyzna chociaż raz powinien poczuć obcy męski język w ustach.[2]
Teledysk towarzyszący jej utworowi Justify My Love przedstawiał sceny seksu, sadomasochizmu, bondage'u, pocałunków homoseksualnych i nagości[3][4]. Klip uznano za zbyt erotyczny, przez co został zakazany do emisji w MTV. Madonna skomentowała to: „Dlaczego (...) nikt nie chce zobaczyć dwóch całujących się dziewczyn czy dwóch przytulających się facetów?”.[3] Po wstrzymaniu emisji teledysku w telewizji, wydano go na kasecie wideo i do dziś jest to najlepiej sprzedający się singel VHS w historii[5]
W sierpniu 2009 roku podczas występów w Rumunii (Sticky and Sweet Tour), Madonna skrytykowała dyskryminację Romów, a także wypowiedziała się przeciwko dyskryminacji gejów.[6]
W czerwcu 2010 roku Madonna wydała oświadczenie krytykujące decyzję o aresztowaniu dwóch mężczyzn w Malawi, za świętowanie zawarcia ich związku. Oświadczenie Madonny zawiera następujący fragment: „Co do zasady, wierzę w równe prawa dla wszystkich ludzi, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, wyznanie, czy orientację seksualną. W tym tygodniu Malawi uczyniło ogromny krok wstecz. Świat jest pełen bólu i cierpienia, dlatego musimy wspierać nasze podstawowe prawa człowieka do kochania i bycia kochanym. Wzywam postępowych mężczyzn i kobiety w Malawi i na całym świecie aby zakwestionowali tę decyzję w imię ludzkiej godności i równych praw dla wszystkich”.[7][8]
W listopadzie 2010 roku, Madonna pojawiła się w Ellen DeGeneres Show aby wypowiedzieć się przeciw przemocy wobec dzieci i młodzieży w ogólności, a w szczególności przeciwko nękaniu homoseksualnych nastolatków. Wypowiedź nawiązywała do samobójstw jakie miały miejsce w tym czasie. W rozmowie z Ellen, Madonna powtórzyła jak zbliżyła się do społeczności gejowskiej, kiedy była nastolatką, stwierdzając, że czuła się inna w liceum i znalazła akceptację i sympatię wśród gejowskich przyjaciół, w szczególności u jej instruktora tańca. Wspomniała również, że „nie byłoby jej tutaj”, gdyby nie gejowscy fani.[9]
W czerwcu 2011 roku Madonna zachęcała swoich fanów do wspierania małżeństw homoseksualnych w Nowym Jorku, zamieszczając następujący komunikat na swojej stronie internetowej: „Nowojorczycy wasze głosy powinny być wysłuchane. Powiedzcie swoim kongresmanom aby wsparli ustawę o małżeństwach osób tej samej płci. Wszystko czego potrzebujecie to miłość”.[10] The Marriage Equality Act została uchwalona tydzień później legalizując małżeństwa homoseksualne w Nowym Jorku.
Madonna została uznana przez miesięcznik „The Advocate” za największą ikonę gejowską wszech czasów od początku swej kariery była otwarta na społeczność LGBT.[2]
Brat Madonny Christopher Ciccone jest gejem. Był kierownikiem kilku tras artystycznych swojej siostry a także napisał o niej książkę „Life with my sister Madonna”.[11]
Madonna w Polsce
15 sierpnia 2009 r. odbył się po raz pierwszy w Polsce w Warszawie koncert Madonny w ramach jej ósmej trasy koncertowej „Sticky and Sweet”.[12]
1 sierpnia 2012 r. po raz drugi wystąpiła w Warszawie w ramach „MDNA Tour”.[13]
Madonna a kościół katolicki
Kościół katolicki konsekwentnie odnosił się do Madonny z niechęcią. Do bojkotu trasy Madonny nawoływał nawet stojący ówcześnie na czele kościoła katolickiego Jan Paweł II.[14] W rewanżu Madonna zadedykowała mu piosenkę „Papa Don't Preach”.[15]
Madonna początkowo zdecydował się przedstawić siebie jako Czarną Madonnę na okładce do płyty Hard Candy jednak zrezygnowała z tego pomysłu bo doszła do wniosku, że nawiązanie byłoby zrozumiałe dla najwyżej jednej czwartej odbiorców.
Źródła inspiracji dla Madonny
Madonna w swojej twórczości nawiązywała m.in. do Marylin Monroe np. wykonując piosenkę „Material Girl”. W ramach koncertów „Girlie Show Tour” (1993) prezentowała nawiązania do gejowskiej ikony Marleny Dietrich.[16]
Wpływ Madonny na twórczość innych osób
Do inspiracji twórczością Madonny przyznaje się gejowska ikona Lady Gaga.[17]
Inną gejowską ikoną czerpiącą inspirację z twórczości Madonny jest Cher.[18]
Również Michał Piróg w wywiadach nawiązuje do swych fascynacji Madonną.[19]
Przypisy
- ↑ Tony Grew: Gordon Ramsay 50th most popular gay icon (ang.). 2007-01-05. [dostęp 2012-08-04].
- ↑ 2,0 2,1 2,2 Mariusz Kurc, Krzysztof Tomasik. Madonna – ikona gejów. Replika. Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny LGBTQ, 13, s. 20 (2008), Warszawa: Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, ISSN 1896-3617 (pol.).
- ↑ 3,0 3,1 Joshua Rich: Madonna Banned. Time Inc., 1998-11-20. [dostęp 2008-05-27].
- ↑ Nate Lippens: Making Madonna: 10 Moments That Created an Icon. MSN Music, 2007. [dostęp 2008-01-04].
- ↑ Justify My Love (ang.). madonna-online.ch. [dostęp 2011-02-12].
- ↑ Chris Harris: Madonna Booed After Standing Up For Gypsies In Romania - Music, Celebrity, Artist News (ang.). MTV, 2009-08-27. [dostęp 2012-08-04].
- ↑ Stand for equal rights and human dignity for all (ang.). Raising Malawi. [dostęp 2012-08-04].
- ↑ By Advocate.com Editors: Madonna Condemns Malawi Gay Sentence | News (ang.). The Advocate. [dostęp 2012-08-04].
- ↑ Web Exclusive: The Unedited Madonna Interview (ang.). youtube.com, 2010-11-09. [dostęp 2012-08-04].
- ↑ News - Madonna's Statement To New Yorkers (ang.). madonna.com. [dostęp 2012-08-04].
- ↑ Marcin Gaweł. Big Sister. Replika. Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny LGBTQ, 15, s. 23 (2008), Warszawa: Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, ISSN 1896-3617 (pol.).
- ↑ Mariusz Kurc. Lepko i słodko. Replika. Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny LGBTQ, 20, s. 31 (2009), Warszawa: Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, ISSN 1896-3617 (pol.).
- ↑ Maciej Kirschenbaum. Królowa wróciła na tron. Replika. Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny LGBTQ, 36, s. 3 (2009), Warszawa: Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, ISSN 1896-3617 (pol.).
- ↑ Gary Grunt: Madonna's giant cross offensive (pol.). news.bbc.co.uk, 2006-05-23. [dostęp 2006-05-28].
- ↑ Jim Farber: When it comes to controversy on tour, Madonna's been down this road (pol.). nydailynews.com, 2008-10-22. [dostęp 2009-03-08].
- ↑ Arek Michalski. Marlena Dietrich. Replika. Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny LGBTQ, 35, s. 18–19 (2010), Warszawa: Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, ISSN 1896-3617 (pol.).
- ↑ 17,0 17,1 Mariusz Kurc. Damą być. Replika. Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny LGBTQ, 23, s. 14–15 (2010), Warszawa: Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, ISSN 1896-3617 (pol.).
- ↑ Mariusz Kurc. Cher. Replika. Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny LGBTQ, 21, s. 16 (2009), Warszawa: Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, ISSN 1896-3617 (pol.).
- ↑ Mariusz Kurc. Synek Madonny : wywiad z Michałem Pirógiem. Replika. Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny LGBTQ, 12, s. 13 (2008), Warszawa: Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, ISSN 1896-3617 (pol.).