Religie a homoseksualność: Różnice pomiędzy wersjami

m
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
m (Wycofano edycje anonimowego użytkownika)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 3: Linia 3:
== Homoseksualność jako element religii ==
== Homoseksualność jako element religii ==
=== Buddyzm ===
=== Buddyzm ===
==== Buddyzm Zen (Japonia) ====
==== Buddyzm (Japonia) ====
[[Plik:Enso2.png|thumb|Ensō – symbol Zen]]
[[Plik:Enso2.png|thumb|Ensō – symbol Zen]]
Zen (禪) to odmiana buddyzmu wywodząca się z buddyzmu mahajany, kładąca nacisk na doskonalenie duchowe i praktyki medytacyjne zmierzające do doznania wewnętrznego oświecenia. W wielu pismach buddyjskich odnaleźć można ślady nurtów traktujących homoseksualność jako świętość i drogę jaką powinni podążać mnisi.<ref name="Endsjo">{{Cytuj książkę | nazwisko = Endsjø | imię = Dag Øistein | tytuł = [[Seks a religia (książka)|Seks a religia. Od balu dziewic po święty homoseksualizm]] | data = 2011 | wydawca = [[Czarna Owca]] | miejsce = Warszawa | isbn = 978-83-7554-349-0 | strony = 186–287 | język = pl}}</ref>{{Rp|190–192}}
Zen (禪) to odmiana buddyzmu wywodząca się z buddyzmu mahajany, kładąca nacisk na doskonalenie duchowe i praktyki medytacyjne zmierzające do doznania wewnętrznego oświecenia. Buddyzm Zen i wszelkie jego odmiany nie podnoszą kwestii homoseksualizmu.
 
W wielu pismach sekt buddyjskich odnaleźć można ślady nurtów traktujących homoseksualność jako świętość i drogę jaką powinni podążać mnisi.<ref name="Endsjo">{{Cytuj książkę | nazwisko = Endsjø | imię = Dag Øistein | tytuł = [[Seks a religia (książka)|Seks a religia. Od balu dziewic po święty homoseksualizm]] | data = 2011 | wydawca = [[Czarna Owca]] | miejsce = Warszawa | isbn = 978-83-7554-349-0 | strony = 186–287 | język = pl}}</ref>{{Rp|190–192}}


Znana jest m.in. „Księga Kōbō Daishiego” (''Kōbō Daishi ikkan no sho'') z 1598 r. autorstwa Mitsuo Sadatomo. Tytułowy  bohater to założyciel buddyjskiej sekty Shingon, mnich Kūkai (空海) znany później pod imieniem Kōbō Daishi (弘法大師). W tekście tym duch Kūkai ukazuje się Mitsuo po 16 dniach samotnej medytacji. Udziela mu szczegółowych instrukcji w zakresie rozpoznawania sygnałów seksualnych wysyłanych przez młodszych mnichów, stwierdzenia czy młodszy mnich jest już gotów do współżycia, budowania podniecenia, a także udziela konkretnych rad w zakresie [[Seks analny|seksu analnego]].<ref name="Schalow">{{Cytuj książkę | imię r = Paul Gordon | nazwisko r = Schalow | rozdział = Kūkai and the Tradition of Male Love in Japanese Buddhism| nazwisko = Cabezón | imię = J.I. | tytuł = Buddhism, sexuality, and gender | rok = 1992 | wydawca = State University of New York Press | miejsce = Nowy Jork | isbn = 9780791407585 | strony = 215–230 | url = http://books.google.pl/books?id=IyI_SSNXaVsC&hl=pl&pg=PA215 | język = en}}</ref>{{Rp|215–216}}
Znana jest m.in. „Księga Kōbō Daishiego” (''Kōbō Daishi ikkan no sho'') z 1598 r. autorstwa Mitsuo Sadatomo. Tytułowy  bohater to założyciel buddyjskiej sekty Shingon, mnich Kūkai (空海) znany później pod imieniem Kōbō Daishi (弘法大師). W tekście tym duch Kūkai ukazuje się Mitsuo po 16 dniach samotnej medytacji. Udziela mu szczegółowych instrukcji w zakresie rozpoznawania sygnałów seksualnych wysyłanych przez młodszych mnichów, stwierdzenia czy młodszy mnich jest już gotów do współżycia, budowania podniecenia, a także udziela konkretnych rad w zakresie [[Seks analny|seksu analnego]].<ref name="Schalow">{{Cytuj książkę | imię r = Paul Gordon | nazwisko r = Schalow | rozdział = Kūkai and the Tradition of Male Love in Japanese Buddhism| nazwisko = Cabezón | imię = J.I. | tytuł = Buddhism, sexuality, and gender | rok = 1992 | wydawca = State University of New York Press | miejsce = Nowy Jork | isbn = 9780791407585 | strony = 215–230 | url = http://books.google.pl/books?id=IyI_SSNXaVsC&hl=pl&pg=PA215 | język = en}}</ref>{{Rp|215–216}}
Linia 17: Linia 19:


Kolejnym znanym tekstem jest „Zwierciadło męskiej miłości” autorstwa Ihara Saikaku z 1684 r.<ref name="Endsjo" />{{Rp|191}} lub 1687 r.<ref name="Schalow" />{{Rp|220}} W dziele tym po raz kolejny znajdują się odniesienia do Kōbō Daishiego. Są tam także powiązania homoseksualizmu z shintoizmem.<ref name="Wawrytko">{{Cytuj książkę | imię r = Sandra A. | nazwisko r = Wawrytko | rozdział = Homosexuality and Chinese and Japanese religions | nazwisko = Swidler | imię = A. | tytuł = Homosexuality and world religions | rok = 1993 | wydawca = Trinity Press International | isbn = 978-156338051-8 | język = en}}</ref>{{Rp|223}}
Kolejnym znanym tekstem jest „Zwierciadło męskiej miłości” autorstwa Ihara Saikaku z 1684 r.<ref name="Endsjo" />{{Rp|191}} lub 1687 r.<ref name="Schalow" />{{Rp|220}} W dziele tym po raz kolejny znajdują się odniesienia do Kōbō Daishiego. Są tam także powiązania homoseksualizmu z shintoizmem.<ref name="Wawrytko">{{Cytuj książkę | imię r = Sandra A. | nazwisko r = Wawrytko | rozdział = Homosexuality and Chinese and Japanese religions | nazwisko = Swidler | imię = A. | tytuł = Homosexuality and world religions | rok = 1993 | wydawca = Trinity Press International | isbn = 978-156338051-8 | język = en}}</ref>{{Rp|223}}
Teksty buddyjskie poruszające kwestie homoseksualizmu i sakralizujące go pochodzą z buddyzmu Wadżrajany który nie ma związku z japońskim Buddyzmem Zen będącym buddyzmem Mahajany.


==== Buddyzm Chán (Chiny) ====
==== Buddyzm Chán (Chiny) ====
Buddyzm Chán (禪) jest jedną z najważniejszych szkół chińskiego buddyzmu, założoną w VI wieku przez Bodhidharmę. W kulturze tej męski homoseksualizm akceptowany był na szczytach hierarchii społecznej. Chiński cesarz Wendi pod wpływem snu o wioślarzu przeprawiającego go do „Wiecznej Krainy” wziął sobie wioślarza za kochanka. Cesarz Wudi (武帝) (156 p.n.e.–87 p.n.e.) z dynastii Han został pochowany ze swoim kochankiem pomimo tego, że obaj byli żonaci.<ref name="Endsjo" />{{Rp|193}}<ref>{{cytuj książkę | nazwisko = Crompton | imię = Louis | tytuł = Homosexuality and civilization | wydawca = Harvard University Press | rok = 2006 | strony = 220 | isbn = 978-067402233-1 | url = http://books.google.com/books?id=TfBYd9xVaXcC&pg=PA220 | język = en}}</ref>
Buddyzm Chán (禪) jest jedną z najważniejszych szkół chińskiego buddyzmu, założoną w VI wieku przez Bodhidharmę. W kulturze świeckiej męski homoseksualizm akceptowany był na szczytach hierarchii społecznej. Chiński cesarz Wendi pod wpływem snu o wioślarzu przeprawiającego go do „Wiecznej Krainy” wziął sobie wioślarza za kochanka. Cesarz Wudi (武帝) (156 p.n.e.–87 p.n.e.) z dynastii Han został pochowany ze swoim kochankiem pomimo tego, że obaj byli żonaci.<ref name="Endsjo" />{{Rp|193}}<ref>{{cytuj książkę | nazwisko = Crompton | imię = Louis | tytuł = Homosexuality and civilization | wydawca = Harvard University Press | rok = 2006 | strony = 220 | isbn = 978-067402233-1 | url = http://books.google.com/books?id=TfBYd9xVaXcC&pg=PA220 | język = en}}</ref>


=== Wierzenia i kultura starożytnej Grecji ===
=== Wierzenia i kultura starożytnej Grecji ===
Linia 50: Linia 54:
=== Akceptacja dla homoseksualności w odłamach chrześcijaństwa ===
=== Akceptacja dla homoseksualności w odłamach chrześcijaństwa ===
{{Sekcja stub}}
{{Sekcja stub}}
Pośród wielu odłamów chrześcijaństwa w niektórych z nich takich jak Wolny Kościół Reformowany, Kościół Anglikański (Episkopalny), Polski Narodowy Katolicki Kościół, oraz wśród wielu tzw "wolnych" kościołów można spotkać się z akceptacją dla homoseksualności. Problemem jest interpretacja fragmentów Biblii które mogą nawiązywać do homoseksualizmu, a nie muszą. (np. grzech sodomski u wielu konserwatywnych chrześcijan polega na uprawianiu homoseksualnego seksu, podczas gdy bardziej otwarte kościoły stwierdzają, że grzech sodomitów polegał na próbie gwałtu, nie ważne czy homo, bi, czy heteroseksualnego).
Pośród wielu odłamów chrześcijaństwa w wielu z nich takich jak Reformowany Kościół Katolicki w Polsce (Ecumenical Catholic Communion), Kościoły starokatolickie Unii Utrechckiej (poza Kościołem Polskokatolickim), Kościół Anglikański (Episkopalny), Kościoły ewangelickie (reformowane i luterańskie), oraz wśród wielu tzw "wolnych" kościołów można spotkać się z akceptacją dla homoseksualności, błogosławieniem związków osób tej samej płci oraz dopuszczeniem jawnych homoseksualistów do święceń (ordynacji). Problemem jest interpretacja fragmentów Biblii które mogą nawiązywać do homoseksualizmu, a nie muszą. (np. grzech sodomski u wielu konserwatywnych chrześcijan polega na uprawianiu homoseksualnego seksu, podczas gdy bardziej otwarte kościoły stwierdzają, że grzech sodomitów polegał na próbie gwałtu, nie ważne czy homo, bi, czy heteroseksualnego).


=== Satanizm ===
=== Satanizm ===
Linia 79: Linia 83:


22 lipca 1992 r. Kongregacja Nauki Wiary, której prefektem wówczas był Joseph Ratzinger, ogłosiła dokument, w którym zaaprobowała dyskryminację ze względu na orientację seksualną, odróżniając ją od innych form dyskryminacji takich jak rasowa czy etniczna.<ref>{{cytuj stronę | url = http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19920724_homosexual-persons_pl.html | tytuł = Uwagi dotyczące odpowiedzi na propozycje ustaw o niedyskryminacji osób homoseksualnych | data dostępu = 2011-11-11 | opublikowany = vatican.va | język = pl}}</ref>
22 lipca 1992 r. Kongregacja Nauki Wiary, której prefektem wówczas był Joseph Ratzinger, ogłosiła dokument, w którym zaaprobowała dyskryminację ze względu na orientację seksualną, odróżniając ją od innych form dyskryminacji takich jak rasowa czy etniczna.<ref>{{cytuj stronę | url = http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19920724_homosexual-persons_pl.html | tytuł = Uwagi dotyczące odpowiedzi na propozycje ustaw o niedyskryminacji osób homoseksualnych | data dostępu = 2011-11-11 | opublikowany = vatican.va | język = pl}}</ref>
=== Islam ===
Koran, uznawany przez muzułmanów jako święta księga islamu, wypowiada się co do czynów homoseksualnych w surze al-Araf (Wzniesione krawędzie) (7,79) oraz w surze asz-Szuara (Poeci) (26,166), nawiązując do opowiadania o Sodomie. Hadisy, czyli świadectwa opinii proroka Mahometa jeszcze bardziej ostro wypowiadają się w tej kwestii (Zabij tego który to czyni, a także tego, któremu to czynią) zabraniając zarówno liwat, stosunków seksualnych między mężczyznami, jak i sihak, stosunków lesbijskich. Islamskie szkoły prawa różniły się głównie co do kary, jaką powinni ponosić homoseksualiści oraz sposobu dowodzenia winy. Historycznie w krajach islamskich homoseksualizm był czasem tolerowany, czemu sprzyjała poligamia. W wielu jednak, w których islam jest religią państwową za homoseksualizm nadal grozi kara śmierci: w Iranie, Arabii Saudyjskiej, Mauretanii, Sudanie i Jemenie. Przykładem jest egzekucja irańskich nastolatków-gejów, Mahmuda Asgariego i Ajaza Marhoniego, dokonana w 2005 roku przez irańskich fundamentalistów. W innych państwach przepisy są łagodniejsze, co zazwyczaj oznacza wieloletnie więzienie. Również lesbijki bywały prześladowane – historyk at-Tabari opisuje przypadek ukarania śmiercią pary lesbijek uprawiających seks w haremie kalifa al-Hadiego.
Z drugiej zaś strony prawa te nie zawsze są ściśle egzekwowane. W egipskiej oazie Siwa do 1928 roku (potajemnie do początku lat 50. XX wieku) praktykowane były małżeństwa między mężczyznami[80], co było jednak pewnym regionalnym wyjątkiem. W krajach zachodnich w diasporze muzułmańskiej istnieją organizacje homoseksualistów-muzułmanów (Queer Jihad, Al-Fatiha), uważane jednak przez współwyznawców za apostatów. Oprócz tego w nielicznych krajach muzułmańskich istnieją organizacje LGBT (Indonezja, Turcja, Liban, Sierra Leone, Bangladesz).


{{Przypisy|2}}
{{Przypisy|2}}


[[Kategoria:Związki wyznaniowe|!]]
[[Kategoria:Związki wyznaniowe|!]]
2

edycje